در جمع فامیلی برای گرفتن عکسی زیبا یک مهارت کلیدی ضروری است که مهمتر از تمام است. در جمعی که می خواهید از آنها عکس زیبا بگیرید فردی را بیابید که شخصیت تاثیر گذاری دارد به یاری او می توانید بر کل جمع اثر بگذارید عکاس پیشرفته جیک چیسام یکی از افرادی است که با کیفیت ترین عکس زیبا ها را از افراد می گیرید عکـس های او از افراد زیاد دیده شده زبانزد هستند در این متن برخي از اسرار او را در اختیار شما قرار می دهیم
آموزش عکاسی
آموزش عکاسی حرفه ای,آموزش عکاسی,عکاسی
من با جیک تلفنی حرف کردم حتی از پشت تلفن او مرا به خنده انداخت این کاری بود که جیک در آن استاد بود که به خوب یت شغلی اش کمک خیلی می کرد. او به معنای واقعی یک آدم است همان گونه که انتظار داشتم! ولی چه علت دیگری او را به یکی از برترین عکاسان پرتره جهان تبدیل کرده بود؟
جیک اخیرا تولد ۷۰ سالگی پدرش را جشن گرفته بود و از گروهی در حدود ۵۰ نفر عکـس گرفته بود. با پیدا کردن بذله گو ترین شخص در گروه و ارتباط به یک با افراد توانسته بود به تمام جمع آرامش بدهد در موقع مناسب عکـس خود را قبل از اینکه کسی حس کسالت نماید بگیرد.
همیشه جهت من سوال بوده است که چگونه سریع اینکار را انجام دهم حتی با دوست ها فامیل! هر چه عکاسی از افراد بیشتر طول بکشد کار سخت تر می شود. پس با حرف کردن با افراد فضا آرام تر خواهد شد. به یاد داشته باشید برخي افراد زیاد رفیق ندارند از آنها عکس زیبا بگیرید و به خصوص از معطل شدن برای عکاسی بیزار هستند . به یاد داشته باشید که قرار نیست بلافاصله به آنها انعام بدهید. آنها بایستی مدتی شما را تحمل کنند.
وقت ی از گروه بزرگی از افراد عکـس می گیرید چند نکته هست که می بایست در نظر داشته باشید، به یاد داشته باشید مهمترین فرد گروه می بایست در مرکز عکـس قرار داشته باشد و فامیل دوست ها نزدیک هم در کنارش باشند. در عکـس شما تمام چهره ها باید به روشنی دیده شوند. جیک می گوید خیلی حیاتی است که وقتی از گروهی از افراد عکس زیبا می گیرید به تک تک آنها مد نظر داشته باشید گویی می خواهید از هر کدام از آنها یک عکس زیبا تکی بگیرید. او وقت عکاسی محیط ی ایجاد می نماید که تمام جمع خود را با آن درگیر بدانند این کار نیاز به ارتباطات عمومی بالا نفوذ کلام دارد مهارتی که بسياري فکر نمی کنند یک عکاس پرتره به آن نیاز دارد! جیک راه برقراری رابطه با افرادی را که می خواهد از آنها عکـس بگیرد را آموخته است. وقت ی که افرادی را ملاقات می بکنید که قرار است از آنها عکس جالب بگیرید ابه احتمال زیاد لا اولین بار است که با آنها برخورد می بکنید یک پنجره کوچک و محدود برای برقراری رابطه در اختیار شماست شما باید از این فرصت با کیفیت ترین مصرف را ببرید تا بتوانید برترین عکـس ممکن را بگیرید.
« یکبار به من توصیه شد از یک خانم هنرپیشه که بعد از خوب یتی بزرگ مدتی از صحنه دور مانده بود عکس زیبا بگیرم هم اکنون او قرار بود دوباره به صحنه بازگردد من بایستی عکسی تعیین کننده می گرفتم. کمی با حرف کردیم. زیاد عصبی بود، از او چندین عکـس با عینک دودی گرفتم عکـس ها وحشتناک بودند به ویژه با آن حالت اضطراب ی که داشت عکس زیبا ها را به او نشان دآدم او اعتمادش را به من از دست داد. من از این ماجرا درس بزرگی گرفتم: هیچ چیز را به مشتری نشان نده مگر این که مطمئن باشی آنها از دیدن آن شادمان می شوند همـواره برترین عکـس را اول نشان بده.»
فرقی نمی نماید از یک هنرپیشه، کارگردان، مدل لبـاس یا فردی که اولین بار است مقابل دوربین قرار گرفته است عکس جالب می گیرید بایستی به خاطر داشته باشید که آنها را در معرض نمایش قرار داده اند زیاد حساس هستند . این شغل عکاس است که آنها را به گونه ای نمایش دهد که آنها رفیق دارند دیده شوند. این همکاری دوطرفه بین سوژه و عکاس است.
جیک می گوید:« بعضی مواقع به آنها می گویم کسل به نظر می رسی. واکنش آنها این است که لبخند می زنند چون تمایل دارند در عکـس بهتر به نظر برسند به این ترتیب آنها را از این حالت خارج می کنم. در عکـس های خانوادگی سعی می کنم هر فردی را که می تواند به راحتی بلند شود و بنشیند را ترغیب کنم تا روی زمین بشیند. این کار احتمالا جهت برخي افراد سالخورده حالت کنایه داشته باشد ولی نتیجه خوب ی حاصل می شود.» جیک با نام های بزرگی در صنعت سینما موسیقی کار کرده است از رابرت دنیرو، میکی رورکی و ناتالی پورتمن گرفته تا گروه کولدپلی. او از صحنه هایی از استودیو ها تا سقف خانه ها پارکینگ خودرو ها عکـس گرفته است. یکی از برجسته ترین تصاویر او عکسی است که از گروه موسیقی آمریکایی استروکس گرفته است. عکس زیبا در اتاقی وصف ناشدنی در هتل گرفته شده است جیک تصمیم گرفت از این آسانی حداکثر استفاده را ببرد.
جیک می گوید:« من نمی خواستم طراحی اتاق را از دوباره انجام دهم یا جای چیزی را عوض کنم در عوض تصمیم گرفتم از آن اتاق به همان شکلی که بود مصرف کنم و عکس زیبا بگیرم، پس تصمیم گرفتم از عمق اتاق برای عکـس خودم استفاده کنم. من سعی کردم اتاق را همان قدر که کسل کننده بود نشان دهم برای این منظور از خطوطی با طول مفرق برای حس دوری و نزدیکی مصرف کردم. هیچ کس در مرکز خطوط قرار نداشت هیچ کس روی خطوطی که در مرکز بودند نبود. با این عکس جالب بسياري می گویند تو عمق عکس را نشان داده ای ولی زیاد خیلی مهم نبود چنانچه تصویر فردی که در پشت زمینه عکس جالب قرار دارد مات به نظر می رسید. چیزی که بیشتر با اهمیت زیاد است این است که ترکیبی جالب سرگرم کننده ارائه دهید تا اینکه عکس با کیفیت بالا با تمام جزئیات ارائه دهید.»
او ادامه می دهد: « من اعتقاد دارم چیزی که افراد را در یک عکـس جمع می نماید یاد بود رویداد است پس می بایست به اندازه کافی فضای ی متناسب با این رویداد ایجاد بکنید ، اما چیزی که بیش از تمام با اهمیت زیاد است این است که به افراد اجازه دهید فرد را ظهور دهند و ابراز وجود نمایند. به تمام افراد گروه مجوز دهید با یکدیگر در رابطه باشند. مجوز دهید تا در این فرایند شرکـت کنند.»
دو راه برای عکاسی به این شکل وجود دارد. یا عکسی با محیط ی رویایی می خواهید بگیرید یا اینکه عکس زیبا کاملا واقع گرایانه بگیرید از فضا به صورت غیر طبیعی استفاده بکنید . اگر از یک اتاق خواب عکس جالب می گیرید تصور بکنید افراد در حال بالا پایین پریدن روی رختخواب ها هستند . الویت این است که افراد از پوسته خود بیرون بیایند. چیزی که با اهمیت زیاد است این است که نمی دانید واکنش افراد در این لحظه چگونه خواهد بود. بعضی افراد اصلا رفیق ندارند در چنین شرایطی از آنها عکـس بگیرید و در این لحظه است که ارتباطی که با آنها برقرار می بکنید وارد گیم می شود. حرف کردن با آنها در این شرایط به آنها یاری می نماید تا راحتتر باشند و مجوز دهند عکـس مورد نظر خود را بگیرید و در عین حال به تفاهمی برسید بایستی بدانید که آنها چه عفردی رفیق دارند می خواهند مانند مدیر موفق به نظر برسند یا آدم ی سر زنده و پر شور. این دقیقا کاری است که جیک می نماید او از هر چیزی که به ذهنش می رسد با آنها حرف می نماید تا به این تفاهم نهایی دست یابد.
جیک می گوید: « در سال های اخیر دریافته ام بسياري از فضاهایی که به نظر ما عکاسان قشنگ می آید می تواند سوژه عکاسی را به هم بریزد یا باعث اضطراب تشویش او شود. آنها می توانند جذاب باشند ولی نه بیشتر از فرد یا افرادی که می خواهید از آنها عکس جالب بگیرید چون در این صورت در عکس شما بیشتر اثاثیه اشیا جلب تذکر خواهد کرد تا افراد. بهتر راستش را بخواهید من در چنین شرایطی خیلی هیجان زده می شوم چون می بایست دو سوژه مفرق را در تصویر جا دهم یا به یکی الویت بیشتر دهم و به کمک فوکوس مساله را حل کنم تا مرکز توجه تصویر از کنترل خارج نشود. بهتر به جای اینکه فقط شخصیت سوژه مد نظر شما باشد چنانچه فرد از شما بخواهد با سلیقه خودش از او عکـس بگیرید مانند کلیشه همیشگـی نشسته روی صندلی و یک پشت زمینه بخصوص مشکلی نیست چند عکـس به این شکل بگیرید پس نوبت شماست اکنون می توانید عکـس های خودتان را بگیرید.»
برای عکـس گروه آهنگ استروکس جیک فقط از چراغ های موجود استفاده کرد که نور نارنجی تولید می کرد این چیزی نیست که تمام عکاسان از آن خوششان بیاید اما جیک ارزش ی نمی داد و ترجیح می داد از محیط موجود و توانایی های حداکثر استفاده را ببرد.
جیک می گوید: « به نظر گرم می رسید، عالی بود این همان چیزی بود که من می خواستم. از آنچه وجود دارد به عنوان یک برتری استفاده بکنید چون عکاسان دیگر به احتمـا ل زیاد می خواهند آن را حذف کنند. نگذارید آنچه در عکـس وجود دارد شما را به هراس بیندازد در عوض سعی بکنید به آن با دید مثبت نگاه بکنید از نور روز و شرایط آب هوایی نترسید. بهتر اگر پشت زمینه شما شلوغ است سعی بکنید از این شلوغی جهت نشان دادن برتری سوژه بر گوناگونی موجود در تصویر مصرف بکنید .»
جیک اکثرا در محیطی عکـس می گیرد که کنترلی بر آن ندارد. در عفردی که از شوی تلوزیونی از مجری زیاد دیده شده اپراه وینفری گرفته بود می خواست مطمئن شود که تعداد بسياري از جوایز امی که در پشت او قرار داشت سگی که باندی به پایش بسته شده بود را در عکس زیبا بگنجاند. به همین دلیل است که وقت ی او می خواهد از گروهی از افراد عکس جالب بگیرد سعی می نماید از لنز واید استفاده نماید تا هر چه را می خواهد در تصویر جا دهد. اپراه می دانست که جیک می خواهد عکس زیبا بگیرد و خیالش آسان بود و به او اجازه می داد بچرخد و برترین موقعیت را جهت عکاسی گزینش نماید.
جهت عکـس کونان او برین این چنین بود. جیک اجازه داشت میزبان را در تونایت شو برای جهار یا پنج ساعت دنبال نماید . او در تمام لحظات بدنبال با کیفیت ترین پشت زمینه بود و در نهایت عفردی از او و دستیارانش گرفت در حالیکه آنها در مورد متن قسمت از پروگرام شوی تلوزیونی حرف می کردند.
جیک می گوید: « برخي ها به من می گویند که وقت عکاسی جسارت کافی در من نمی بینند طوری رفتار می کنی که کسی احساس نمی نماید عکاس با تجهیزات خیلی آنجاست و زیاد بی سر صدا هستی. خوب بایستی بگویم وقتی مدتی به دیواری تکیه میدهید گویی ناپدید می شوید دیگر مردم به شما توجه نمی کنند. این اتفاق می افتد ولی کاملا کنترل شده است. نمی خواهم وقتی از افراد عکس جالب می گیرم آنها حواسشان به من باشد باید حساسیت و سنگینی نگاه دوربین برای آنها عادی شود من همين طور پرسه میزنم و سعی می کنم با این محیط کار کنم و همچنین که تمام فکر می کنند در صحنه معمولی بهتریـن موقعیت و زاویه را جهت عکاسی پیدا می کنم.»
عکاس بودن در واقع هنرپیشگی است. این کار می بایست مرتب مقابل سوژه ادامه پیدا نماید همچنین در طول فرایند عکاسی رابطه دو سویه با سوژه باید ادامه یابد تا او را طرفدار نگه دارید. جیک واقعا آدم خوش شانسی است چون استعداد بالایی در ایجاد این رابطه دارد. او فهمیده است هر چه سوژه احساس راحتی داشته باشد کمتر در باره عکـس خود نپرهزینه است و این استرس کمتر در چهره او نمایان خواهد شد و همچنین عکاس فرصت برای گرفتن عکـس های بیشتر در موقعیت های بهتر خواهد داشت. شادمان نگه داشتن سوژه عکاسی به این مفهوم است که می توانید عکس زیبا های بهتری بگیرید.
جیک می گوید: « همیشه بهتر است صادق باشید شک تردید خود را ابراز بکنید ، آنها را در فرایند عکاسی سهیم بکنید تا این که سعی بکنید به آنها دستور دهید یا تمام چیز را به آنها دیکته بکنید همچنین بایستی کاملا با نزاکت با سوژه برخورد بکنید . این که به افراد بگویید آنها غلط می کنند اثر بهتر ی بر آنها ندارد. همان گونه که گفتم پنجاه درصد کار عکاسی از افراد رابطه برقرار کردن با آنهاست. برای آن بخش دیگر که تکنیک های عکاسی را مصرف می بکنید بسیار زیاد از شما قدر دانی نخواهد شد. این کار غریزی است همین که راه رابطه با سوژه را بیابید کار تمام است او در اختیار شماست تا عکس زیبا مورد نظر را از او بگیرید.
از افرادی که در جمع وجود دارند استفاده بکنید از آنها بخواهید با شما همکاری کنند. در نهایت می بینید که در حالیکه دکمه شاتر دوربین را فشار می دهید تمام در حال همکاری با شما می باشند تا برترین نتیجه را بگیرید. این تلاش جمعی است. به خاطر داشته باشید هر چه افراد بیشتری وجود داشته باشند بایستی با افراد رابطه برقرار بکنید تا از آنها عکس زیبا بگیرید.
جیک از نظرات دیگران بسیار زیاد شادمان نمی شد و قبلاً از این برخورد ها عصبی می شد که افراد دیگر را در فرایند عکاسی او دخالت کنند ولی این زمانی بود که او عکاسی کم تجربه بود اعتماد به نفس کافی نداشت و می خواست تنها در چهارچوبی معین حرکت نماید. اما امروزه او به افرادی که با او در فرایند عکاسی همکاری می کنند با دید مثبت می نگرد. و چنانچه فردی نظر بهتر ی بدهد از به کار بستن آن شادمان خواهد شد. وقتی که می خواهید افراد را غافلگیر بکنید بهتر نیازی به یاری از دیگران احتمالا نباشد اما جهت این کار هم می بایست تعداد بسياري عکس جالب بگیرید شاید یکی از آنها بهتر از آب در آید.
دفعه بعد که می خواهید عکس جالب پرتره بگیرید چه سوژه یک نفر باشد چه گروهی از افراد باشد به خاطر داشته باشید می بایست آنها را به شور و شوق بیاورید. سعی بکنید آنها را بشناسید بفهمید چطور آدم ی می باشند چگونه می توانید آنها را بخندانید. شما کارگردان می باشند و می بایست بدانید چگونه از هنرپیشه ها استفاده بکنید . سوژه را در نقطه مناسب قرار دهید کاری بکنید که حس راحتی نماید تا کافی داشته باشید تا عفردی را که می خواهید بگیرید که این بدان معناست آنها از این تجربه لذت خواهند برد دفعه بعد آنها مشتری شما خواهند بود بخاطر داشته باشید زیبا ترین عکس زیبا ها با کار تیمی بدست می آیند.
آذر ۱۰, ۱۳۹۹
شهریور ۱۳, ۱۳۹۸
خرداد ۹, ۱۳۹۷
آبان ۹, ۱۳۹۶